Ukrotimo stres z 12 učinkovitimi ukrepi

Stres pri delu ni izoliran, individualen problem posameznika, temveč predstavlja strateški problem za podjetje ali organizacijo, ki je posledica več dejavnikov (socialnih, ekonomskih, organizacijskih in kulturnih). Na organizacijskem nivoju bi morali stres omejevati in preprečevati, na individualnem nivoju pa posameznike (in/ali skupine) izobraževati, kako se z njim spopadati.

Stopnje spopadanja s stresom na nivoju organizacije:

  • potrebno je ugotoviti in odpraviti vzroke stresnih situacij,
  • posameznika je treba naučiti, kako naj se spopada s stresom in
  • pomagati je treba tistim posameznikom, ki so že postali žrtev stresa.

Stres se pogosto pojavlja ob pomanjkanju svobode odločanja in kontrole. Zaposleni predvsem doživljajo stres ob naslednjih situacijah:

  • ne vedo, kaj organizacija pričakuje od njih,
  • ne vedno, kako naj izvedejo delovne naloge,
  • ne vedo, kako naj ravnajo v konfliktnih situacijah,
  • ne vedo, kako naj razvrščajo naloge po pomembnosti.

Znamenja stresa

Glavni pokazatelji izpostavljenosti stresu so:

  • pogosti glavoboli,
  • utrujenost,
  • raztresenost,
  • razdražljivost,
  • napadalnost,
  • prebavne motnje,
  • razbijanje srca oz. povečan utrip,
  • uživanje preveč ali premalo hrane,
  • nečista koža.

Zmanjšajte negotovost in strah

Tako negotovost je mogoče zmanjšati tako, da se omogoči sodelovanje zaposlenih pri odločitvah, ki zadevajo izvedbo njihovih delovnih nalog. Zaposleni, ki sodelujejo pri odločanju, so hkrati bližje virom informacij o spremembah, zato se jim tudi lažje prilagajajo.

Sodelovanje zaposlenih pri odločanju ni vedno mogoče. V tem primeru se mora v podjetju ali organizaciji povečati percepcija ali zaznava kontrole in odločanja. Primeri so lahko: delovne skupine za pripravo predlogov za izboljšanje stanja na področju varnosti, delovne skupine za pripravo predlogov s področja promocije zdravja … Njihov cilj je vključiti zaposlene v spremembe načinov dela, ki povzročajo stres. Sami lahko podajo tudi izboljšave. Znotraj skupine imajo večjo možnost kontrole, sprejemanja odločitev in spremljanja rezultatov. To seveda izboljša zadovoljstvo zaposlenih pri delu in zmanjšuje pojavnost stresa.

Ukrepi za premagovanje stresa na delovnem mestu:

  1. Pokažite svoja čustva in ne zatirajte svojih občutkov.
  2. Vzemite si čas za zasebno življenje in skrbi za svoj prosti čas in hobije, ki vas razveseljujejo.
  3. Ne odlašajte in naloge, ki jih morate opraviti, opravite takoj.
  4. Prerazporedite dolžnosti in ne mislite, da morate vse opraviti takoj.
  5. Naučite se reči NE! Ni potrebno, da prevzamete vsako delo, ki vam ga naložijo!
  6. Privoščite si redne odmore v službenem času. To je lahko odmor za kosilo ali za kavo.
  7. Ne delajte nadur!
  8. Vzdržite se zasvojenosti od alkohola, cigaret in hrane.
  9. Služba in dom naj bosta ločena in službenega dela ne jemljite domov.
  10. Ne bodite perfekcionist! Tudi 80 odstotni rezultat je dober rezultat!
  11. Prosite za pomoč! Če imate probleme, jih zaupajte kolegom.
  12. In ne pozabite, da je služba le služba!
Urša Lapajne Geisler
Kadrovska svetovalka